Visit Us On Linkedin

Onderneem actie en win een gratis QUICKSCAN sessie >


I’ll sleep when I’m dead!?

… een liedje van een bekende Amerikaanse band (tenminste als je een beetje in mijn leeftijdscategorie zit). Tegelijkertijd ook een uitspraak die model staat voor de overtuiging van veel mensen dat slaap een verkwisting van tijd en dus ook van je leven is.

Niet is minder waar: slapen is van levensbelang om je lichaam zowel fysiek als mentaal te laten herstellen en goed te kunnen functioneren. Naast vele andere voordelen zoals het leggen van verbanden door je hersenen gedurende de nacht; je wordt eigenlijk dus slimmer als je goed slaapt.

Zelf heb ik jaren veel te weinig geslapen (5-6 uur) en heb ik dit inmiddels aangepast naar tenminste 7 uur. Dat voelt al een stuk beter.

Ik kan in dit kader twee boeken van harte aanbevelen, waarvan ik de essentie kort zal aanstippen:

Sleep Smarter: 21 Essential Strategies to Sleep Your Way to A Better Body, Better Health, and Bigger Success door Shawn Stevenson 

Dit boek behandelt vooral hoe je de kwaliteit van slaap kan verbeteren, helaas met wat pijnlijke conclusies voor notoire koffiedrinkers. Een aantal simpele inkoppers, maar voor mij ten tijde van het lezen ook een aantal nieuwe inzichten over wat er beter kan. Het geeft veel praktische tips waar je direct actie op kan ondernemen, om naast de kwantiteit ook de kwaliteit van je slaap te verbeteren.

The Power of When: Discover Your Chronotype–and the Best Time to Eat Lunch, Ask for a Raise, Have Sex, Write a Novel etc. Door Michael Breus and Mehmet C. Oz

Dr. Breus heeft een aantal slaaptypes onderzocht en vier types geselecteerd waar vrijwel iedereen in te verdelen valt. Hij verbindt de slaaptypes met diverse activiteiten en wanneer je deze het beste kan doen. Hij geeft tips die je kunnen helpen om meer kwalitatieve slaap te krijgen, maar vooral om meer uit de tijd en rendement te halen wanneer je niet slaapt. Een paar voorbeelden:

  • Wanneer en wat kan je het beste eten?
  • Wanneer is het handig om te sporten?
  • Wanneer kan je het beste een borrel drinken; ’s-Avonds of bij Happy Hour?
  • Wat is (voor je slaap dan) een handig moment voor seks.
  • Waarom het het beste is om elke dag hetzelfde slaapritme te hebben?

Zelf meet ik mijn slaap met een armband (Up3), die naast slaap ook een onderverdeling maakt in REM slaap en diepe slaap. Voor mij werkt het plezierig omdat wanneer ik minder als 3 uur combinatie REM en diepe slaap heb, mijn concentratie en performance niet optimaal zullen zijn gedurende de dag.

Het advies luidt dan ook: neem slaap serieus. Ook zonder het lezen van deze boeken of gebruik van een armband. Of zoals ik een ouraring (https://ouraring.com) Probeer structureel 7 tot 8 uur per nacht te slapen. En als je al vaak minder slaapt ben ik heel benieuwd hoe het voelt na een maand meer slaapuren?

Klaar voor je revaluatie? Op je prosperiteit!







Commentaar is uitgeschakeld.