Visit Us On Linkedin

Onderneem actie en win een gratis QUICKSCAN sessie >


Resultaat vs. Liquiditeit

Een korte blog over sturen op resultaat en liquiditeit.

Waarom is dit relevant voor jou als ondernemer?

Er is een verschil: de winst die je op papier maakt is niet altijd gelijk aan het geld dat je op de bankrekening van je onderneming binnenkrijgt.

De twee meest voor de hand liggende voorbeelden:
1) aflossingen op schulden raken niet het rendement en resultaat van je onderneming. Maar zijn wel uitgaven en raken je dus in je cash positie.

2) Anderzijds; niet – in geld- reserveren van afschrijvingen leidt weer tot een hogere liquiditeit.

Daarnaast zijn er per organisatie nog diverse andere voorbeelden, denk hierbij aan hoe snel je klanten betalen en hoe snel je zelf je leveranciers moet of wil betalen.

In goede tijden is sturen op lange termijn doelen en bijhorende resultaten naar mijn idee altijd de focus.

Een gezonde liquiditeit is in dat geval een natuurlijk gevolg. Pas echter op dat je het belang van op tijd betalende klanten in het oog houdt.

Bij een crisis binnen je organisatie wordt sturen op liquiditeit ineens een absolute pré. Bedreiging van continuïteit laat in mijn optiek weinig ruimte voor een terughoudend liquiditeitsbeleid. Toch zie ik in praktijk dat juist op die momenten geld blijft liggen.

Er wordt omzet “gekocht” en niet meer gekeken of cliënten ook daadwerkelijk de rekening (kunnen) betalen.

Zachte maatregelen – of apathie – leiden dan vaak tot niets. Enerzijds moet klanten duidelijk gemaakt worden dat er tijdig betaald dient te worden. Wanneer dit onvoldoende ruimte biedt kan een dialoog met schuldeisers uitkomst bieden. Een combinatie kan ook altijd. Met lange klant- en leveranciersrelaties is er vaak veel mogelijk. Niet zelden zullen de laatstgenoemden bij een tijdige update over de situatie best wat water bij de wijn willen doen.

Waarom ik hier de huisbankier niet noem? Die staan er niet om bekend aan verliesfinanciering te doen. Mijn ervaring is dat het krachtiger is om problemen op te lossen of tenminste een plan te hebben waarin de bank niet of nauwelijks om een bijdrage in financiële zin wordt gevraagd. Dit getuigt van daadkrachtig ondernemerschap en zal het vertrouwen van de bank in veel gevallen versterken vanwege de perceptie over de kwaliteit van het management / de ondernemer.

Actueel inzicht is van groot belang, in goede en slechte tijden. Zorg daarom dat u niet te veel op geschiedschrijving, maar meer op proactieve, actuele cijfers en prognoses het bedrijf stuurt.

Klaar voor je revaluatie? Op je prosperiteit!







Commentaar is uitgeschakeld.